Pandemin har förändrat vardagen för studenter i stor utsträckning, därför bestämde sig Örebro studentkår i höstas att kartlägga hur omställningen påverkat studenternas situation. Resultatet visade att distansundervisningen fungerar allt bättre men den psykosociala hälsan har ändå påverkats negativt.
Rapporten är sammanställd utifrån resultaten från den enkät som Örebro studentkår skickade ut till sina medlemmar under höstterminen 2020. Rapporten gick ut på att kartlägga hur studenterna på universitetet upplever sin boendesituation, psykosociala hälsa och utbildning samt förutsättningar under coronapandemin. Sammanlagt hade enkäten en svarsfrekvens på 396 studenter.
Mående och vård
Rapporten startar med att uppge statistik kring hur studenterna allmänt upplevt den digitala omställningen. Här svarar majoriteten att omställningen påverkat dem negativt eller mycket negativt, hela 86%.
De fem vanligaste känslorna studenterna upplever anges i enkätresultatet vara ensamhet, oro, stress, nedstämdhet och ångest. Fortsättningsvis anger hela 90% av studenterna att de inte sökt hjälp och stöd för sitt mående. Men 65% anger samtidigt att de vet var de kan söka hjälp.
En intressant notering som Örebro studentkår gör här är att fritextsvaren visar att flertalet studenter inte sökt sig till Campushälsan, dit man uppmanas vända sig för studierelaterade hälsoproblem. Utan istället har studenterna sökt sig till vården i form av vårdcentraler, ungdomsmottagningar eller respektive privata alternativ.
Undervisning
När det sedan kommer till den digitala undervisningen anger majoriteten av studenterna ändå att det fungerar bra eller mycket bra. Resultatet visade dock att studenterna var olika nöjda med olika moment. 68% har angivit att föreläsningar fungerar bra eller mycket bra.
Under seminarium är det istället 73% som angivit att det fungerar bra eller mycket bra. Även examinerande tillfällen ligger runt samma siffra, med 79% som angivit att det fungerar bra eller mycket bra.
Rapporten inkluderar studenters fritextsvar med vad som inte exakt fungerar och vad som kan göras bättre. Läs mer om detta i rapporten*.
Slutligen så anger 78% av studenterna att de får den information de behöver för att kunna bedriva digitala studier. Men även här har studenter skrivit fritextsvar om exakt vad som gör att det ändå ges bristfällig information från universitetet.
* Läs den fullständiga rapporten här. (öppnas i ny flik)
Foto: Lösnummers arkiv/Amanda Karlsson
Comments