top of page

Hur tillgängliga är kårsektionernas utbildningsbevakare?

Som förtroendevald utbildningsbevakare i en kårsektion ansvarar du för utbildningsrelaterade frågor studenterna inom din kårsektion kan ställas inför. Det kan gälla frågor om exempelvis tentamensregler, handledningstillfällen eller om studenten misstänker att något inte gått rätt till. Utbildningsbevakaren ansvarar då för att besvara studentens fråga eller att slussa studenten vidare till exempelvis studievägledare eller student- och doktorandombudet på Örebro studentkår. Lösnummer var nyfikna på att undersöka hur snabb hjälp utbildningsbevakarna i de olika kårsektionerna kan erbjuda.

ALLT FRÅN FYRA MINUTER TILL SEX DYGN

Den 18e oktober skickade Lösnummer, via ett fiktivt namn, ut mail till de olika utbildningsbevakarna i kårsektionerna. Kontaktuppgifter till utbildningsbevakarna hämtades via kårsektionernas hemsidor eller via Örebro studentkårs hemsida. Frågan som ställdes i mailet var att studenten hade en fråga om sin utbildning och undrade om utbildningsbevakaren hade tid att träffas. Frågan var av allmän karaktär för att de som svarade inte behövde göra research innan mailet besvarades.

De flesta, förutom Serum och Sobra, har en utbildningsbevakare som arbetar mot utbildning per kårsektion. Inom kårsektionerna Serum och Sobra finns en utbildningsbevakare per ämne, och därför har mail skickats till två utbildningsbevakare inom dessa kårsektioner.

Corax: 6 minuter GIH: 29 minuter Grythyttan: 2 timmar och 26 minuter Qultura: 10 minuter Serum – läkarprogrammet: 4 minuter Serum – arbetsterapeutprogrammet: 5 dygn, 4 timmar och 55 minuter Sesam: 39 minuter Sobra – socionomprogrammet: 11 minuter Sobra – rättsvetenskapliga programmet: 2 dygn, 7 timmar och 6 minuter TekNat: 6 dygn, 2 timmar och 53 minuter

Serums utbildningsbevakare för läkarstudenterna och Corax utbildningsbevakare var snabbast med svar

Avin Tofiq, Serums utbildningsbevakare för läkarprogrammet, förklarar att i och med att kårsektionen Serum inkluderar två institutioner kan det ibland försvåra för studenterna när de ska ta reda på vem de ska kontakta. Avin förklarar att Serum därmed arbetar med att vara tydliga med kontaktinformationen på exempelvis deras hemsida. Serum har även nyligen startat ett utbildningsutskott som arbetar med att börja synas mer på campus och informera om utbildningsbevakningen. – Jag kan nog inte säga mer än att mitt uppdrag är något jag tar på allvar och om jag inte kan vara tillgänglig till de som har frågor så är det nog ingen som kommer att ta mig på allvar, säger Avin Tofiq.

– Vi försöker vara så tillgängliga vi kan gällande möten samt mailkontakter och som student är man prioriterad! Det är studenterna vi i första hand ska finnas där för och när de vänder sig till oss ska de få ett svar så fort som möjlig oavsett vad det handlar om, säger Ida Gustavsson, utbildningsbevakare Corax.

”Det här är ett tecken att vi rör oss i rätt riktning”

Lösnummer kontaktade Örebro studentkårs vice ordförande med utbildningspolitiskt ansvar, Arvid Hanell, gällande vår undersöknings resultat. – Det är ett väldigt positivt resultat och överstiger de förväntningar jag själv har på hur tillgängliga utbildningsbevakarna behöver vara. Det är samtidigt inte fullt förvånande heller, bara de senaste åren har flera kårsektioner sett över sin struktur för utbildningsbevakning och med det så har de hittat effektivare arbetssätt. Sen finns det fortfarande mycket som går att utveckla men vi ser en positiv trend i så gott som alla kårsektioner där utbildningsbevakningen blir mer och mer professionell och tar mer plats än tidigare. Det här är ett tecken på att vi rör oss i rätt riktning, säger Arvid.

Goda men olika resultat

Undersökningen visar på väldigt goda svarstider från flertalet av kårsektionerna, men svarstiden skiljer sig åt. Hanna Orre, Serums utbildningsbevakare för arbetsterapeutstudenterna, var olyckligtvis bortrest under den tid undersökningen pågick. – Just nu försöker vi förbättra medvetenheten kring utbildningsbevakning. I ATFÖ (Serums utskott för arbetsterapeutstudenter, reds. anm.) går vi runt i klasser och pratar om vikten kring att utnyttja utbildningsbevakning och studentinflytandet, samt att vi inom en snar framtid ska koppla ihop utbildningsbevakarens egna mejl med denna mejl. Just för att det är ovant för många att ha två olika mejler och svarstiden kan förlängas, säger Hanna Orre.

Lösnummer har försökt nå TekNat’s utbildningsbevakare men inte fått någon kommentar på undersökningens resultat.

– Både Serum och TekNat har haft otroligt mycket att göra på utbildningsbevakarfronten den här hösten. Så jag är inte förvånad att det tagit lite längre tid att svara för dem. Det är studenter som alla andra som innehar de här uppdragen och gör sitt bästa utifrån den tid som finns. Om det kommer dit att svarstiden i det långa loppet gör att studenter blir lidande, då får vi så klart ta diskussionen och hitta lösningar, men idag tyder ingenting på det, säger Arvid.

Utbildningsbevakarna är till för dig som student

Om du som student har frågor gällande din utbildning finns utbildningsbevakarna till din hjälp. Hur du kommer i kontakt med dem hittar du på din kårsektions eller Örebro studentkårs hemsida.

– Jag tycker att utbildningsbevakarnas insats är fantastisk och personligen så blir jag väldigt stolt över vad vi alla i Örebro studentkår åstadkommer tillsammans. Det är viktigt att vi som studenter verkligen ser till att ta hand om våra gemensamma intressen och hjälps åt. Vem annars ska göra det? säger Arvid.


bottom of page