Försäljningen av ekologiska livsmedel ökade förra året i Sverige med 38 procent jämfört med året innan, enligt Ekowebs nya marknadsrapport. Då ekologiska varor ofta kostar lite mer finns skäl att undra hur trenden sett ut i de studenttäta butikerna. Lösnummer har hört sig för med butikerna kring Örebro universitet.
På Willys Almby har försäljningsökningen på ekologiskt märkts tydligt. Amanda Eklund är ekoambassadör i butiken och ansvarar för det som rör det ekologiska sortimentet. Hon berättar att det egna varumärket Garant ständigt kompletteras med nya ekovaror samt att Willys är mitt i en stor satsning som syftar till att fler ska ha råd med ekologiskt. De som handlar mest ekovaror i butiken idag är inte studenter, då de har en tendens att välja billigare alternativ.
Lösnummer frågar personalvetarstudent Sofia Brodin, just i färd med att lägga en ekomjölk i sin varukorg, vad hon har för motiv för sitt val. – Främst för att värna om djur och miljö, och just mjölk kan man ju köpa utan att bli ruinerad. Vidare berättar Sofia att det som student ibland är svårt att ha råd med ekologiskt, och att hon skulle handla mer om priserna sjönk eller när hon sedan arbetar.
Gustav Johansson, butikschef på Ica Tybble, menar att studenter efterfrågar ekologiskt mer än andra grupper samt att försäljningen ökat markant på sistone. För butiken är det viktigt att studenter har råd med ekologiskt och därför subventioneras vissa varor, så som bananer, för att kunna hålla ett lågt pris.
I den nyöppnade Ica Maxi-butiken vid universitetet berättar butikschef Erik Eskils att ekologiska varor är en del av butikens miljöfokus, men att en hälsosam hantering är minst lika viktig. – Om varorna inte säljer måste de ju kastas, och det är inte särskilt ekologiskt. I butiken är en riktlinje att ekologiskt är viktigt men miljön ännu viktigare.
Enligt Ekoweb ser ekotrenden ut att hålla i sig även 2015, då prognosen är en total ökning på upp till 20 procent.
/ Antonia Andersson Skribent och fotograf
Comments