top of page

Recension: Melodifestivalen 2019 – Deltävling 4

Då var det dags för deltävling nummer fyra, och denna kvälls bidrag håller en relativt jämn nivå enligt Lösnummers skribent Amanda. Det är inte direkt någon som sticker ut, varken på ett positivt eller negativt sätt. Om någon av dessa faktiskt kommer att kamma hem vinsten, och då får äran att representera Sverige i Eurovision, återstår att se.

1. Pagan Fury – Stormbringer

Coola kläder! Häftiga danser med tuffa masker! Mörkt och mäktigt, med en klänning gjord för Mörkrets Drottning. Jag tror att målet med stilen var att likna Danmarks bidrag förra året. MEN! Rösten räckte inte till och alla gav Andreas Johnson skit för att ha plagierat Avicii,  men har ni hört att “There’s a bad moon on the rise” (0.43) låter exakt som “Här finns ljuset om du vill!” (0.32)? Frågan är vems låtskrivare som messed up.

Betyg: 6/10

2. Anton Hagman – Känner dig

Samma konstiga bakgrundstil som Margaret (som också åkte ut, så släpp den idén tack), riktigt antiklimax i refrängen och bara allmänt ganska tråkig. Han ser inte ut som Elvis, ska låten dessutom vara linjär kan de väl klä upp honom ordentligt.

Betyg: 4/10

3. Lisa Ajax – Torn

Ännu en duktig popartist som fick sitt hjärta krossat och går över från peppiga ‘sjunga med’-låtar till en heartbroken ballad. Lisa, precis som Wiktoria är fantastiskt duktig och talangfull, det ska hon ha. Men låten är inte Eurovision. Den är värd att lyssna på en gång tack vare att det är Lisa som sjunger men nästa gång är det en ‘gå på toa’-låt.

Betyg: 6/10

4. Arvingarna – I Do

Här snackar vi underhållning! Efter tidigare veteranfiaskon var jag lite skeptisk mot Eloise-gruppen, men de leverade faktiskt i mitt tycke och blev min favorit i veckans deltävling. Trots att det fortfarande låter som en 90-talsdänga så kanske det är det som behövs för att liva upp den här ballad- och neutrala kläder-dominerande tävlingen. Det blev lite “från ungdomskärlek till vuxenkärlek”, och jag gillade att man fick se en utveckling.

Betyg: 7/10

5. Bishara – On My Own

Kan vi bara… alltså all respekt till söta Bishara men att en av låtskrivarna är Benjamin Ingrosso? (Som i och för sig kom sjua förra året i Eurovision) men som fick skit på internet för att låten var tråkig och plain. Vore det inte pinsamt om vi skickade förra årets fiasko igen? Jag gillade dock att det i detta bidrag fanns en tonartshöjning till skillnad från många andra mer linjära låtar i år.

Betyg: 5/10

6. Ann-Louise Hanson – Kärleken finns kvar

Ann-Louise sjöng om och för den nu avlidne Lill-Babs och det höjde låten för en överkänslig person som jag själv. Redan innan artisten börjar sjunga kan man höra röstens ålder. Scenografin var fin och det var uppfriskande att höra att Ann-Louise firade minnena hon hade med Barbro snarare än att göra låten sorglig.

Betyg: 5/10

7. John Lundvik – Too Late for Love

Låten blev bättre ju längre in i den som man kom. Det var gospelkören som gjorde låten, annars är John extremt talangfull och nu riskerar han att möta sig själv i Eurovision. Det uppstod frågetecken hos mig kring solarielampan som stod över sångaren, samt hans svarta kläder mot en svart bakgrund. Men låten var bra och John förtjänade en finalplats.

Betyg: 6/10

Härnäst är Andra chansen, och sedan taggar vi FINAL!

2 visningar