top of page

MATS LILJEGREN- “DET ÄR MÖTET MELLAN STUDENT OCH UNDERVISARE SOM PEDAGOGIK HANDLAR OM”

Den 28 februari överraskades den andra vinnaren av årets pedagogiska pris. Mats Liljegren berättar om sin pedagogik och vilka tips han har till andra pedagoger när Lösnummer får chansen att intervjua honom efter överraskningen med diplom och bubbel. 

Mats Liljegren är universitetslektor på institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap. Där han har sitt forskningsämne i psykologi.

Han anger att hans undervisningsstil blandar praktisk erfarenhet med teori.

Jag har ett tydligt professionsperspektiv och att jag utgår från vad man behöver för att gå ut och jobba som psykolog. 

Han fortsätter,

Samtidigt försöker jag blanda in min egen erfarenhet som psykolog och koppla in teorier och metoder i ett större sammanhang. 

Han anger samtidigt att det egna lärandet är bland det bästa med att undervisa.

-Det bästa är att få formulera sina egna luddiga tankar och få relevanta adekvata frågor tillbaka.

-Men samtidigt, likt en pedagogisk vampyr, suga ur energin och entusiasmen och önskan att lära sig nya saker från studenterna- det är det som är bra!

Han beskriver att han ser att de kurserna han har undervisat har fungerat bra och att han ser det i sig som ett gott kvitto på sin pedagogik.

-Det har handlat om att studenterna bidrar vilket leder till ett bra möte. Det är en förutsättning för lärandet.  

Han anger att han förhoppningsvis har dragit sitt strå till stacken men att det i sig inte räcker.

-Det måste samtidigt finnas studenter som brinner för ämnet, är intresserade och vill utvecklas för att det ska bli det här mötet som pedagogik handlar om. 

Han anger samtidigt att han blir glad av att få ett kvitto på att hans undervisning uppskattas.

– Det känns rörande och det känns stort. Det värmer i lektorssjälen. 

När det kommer till tips han skulle vilja skicka med till andra pedagoger så anger han bland annat att det inte finns någon patentmedicin på det hela utan att det handlar om att försöka förstå vart man själv står i pedagogiken.

-Det handlar om att hitta sin egen stil, vara konsekvent med det man tror på och samtidigt våga ta ut svängarna.


Comments


bottom of page