Onsdagen den 6’e december överraskades lektorn, Jenny Bonnevier, av att representanter från Örebro studentkår och Lösnummer kom för att meddela att hon är en av vinnarna för pedagogiska priset.
Pedagogiska priset delas ut varje år, där studenterna får vara med och nominera lektorer de tycker har utfört ett bra jobb. Som prisets namn antyder, handlar det till stor del om pedagogik gentemot lektorer.
Lösnummer blev inbjudna till att delta på överraskningstillfället, där vi passade på att fota och intervjua ena vinnaren, Jenny Bonnevier.
Hur känns det att ha vunnit det pedagogiska priset?
Det känns jätteroligt, såklart. Det känns ärofyllt och hedrande. Framförallt när jag fick höra motiveringen kände jag att jag fick en bekräftelse på att studenterna tycker att jag lever som jag lär. Speciellt när man undervisar blivande lärare känns det jätteviktigt, så det var väldigt roligt.
Vilket program eller vilka kurser är det du lär ut i?
Det är framförallt lärarutbildningen, mest ämneslärarutbildningen och lite för grundlärarutbildningen. Jag är ju lektor i engelska, så det är framförallt de som ska bli gymnasielärare eller högstadielärare i engelska som jag undervisar. Sen har jag lite fristående kurser som är öppna för alla och även för inresande studenter. Jag har lite kurser som handlar om fantasy och spekulativ fiktion, som jag även håller på med i min forskning. De är även öppna för alla studenter, så jag får träffa en del inresande, vilket är superkul.
Vad tror du är anledningen till att så många nominerat dig? Vad är hemligheten?
Jag är genuint intresserad och investerad i att mina studenter ska lära sig saker och få möjligheten att utvecklas. Att få utmana sig själva och chansen att se världen på nya sätt. Min upplevelse av att det är så roligt är förhoppningsvis något som inspirerar, vilket jag hoppas är en del av förklaringen.
Vad tar du med dig av att ha vunnit det pedagogiska priset? Finns det något du vill hälsa till de studenter som nominerat dig?
Jag tar med mig att det är någonting att plocka fram i stunder när det är lite tungt och lite mycket. Som lärare är det klart att det finns perioder när arbetsbelastningen är tung och man känner “hur ska jag orka”? För mig är alltid mötet med studenterna det som gör att jag blir inspirerad att köra vidare, men detta blir som ett extra kvitto som jag kan plocka fram och känna att det är meningsfullt. Det här spelar roll.
Det jag vill hälsa är att om jag kunde ge dem ett pris, skulle jag göra det. Lärande är något vi gör tillsammans och det är i det gemensamma arbetet saker händer och är så roligt. Jag delar därför priset med mina studenter.
Reporter: Fanny Huss
Fotograf: Fanny Huss
Comments