Madeleine Gustafsson från Örebro har läst programmet Medier, kommunikation och PR. Hennes fullspäckade studietid innehöll bland annat frilansarbete, utlandsstudier och praktik, och avslutades sommaren 2016 med examensceremoni. Idag arbetar Madeleine med marknadsföring, kommunikation och affärsutveckling på företaget MoveTech.
Varför valde du att läsa just din utbildning?
– Jag var på väg ner till Lund då jag kommit in på juristlinjen där – ett anrikt universitet och en prestigefylld utbildning, det kan ju inte bli bättre, eller hur? Men vid närmare eftertanke var det inte rätt för mig och jag började leta efter en utbildning där min kreativa ådra skulle få komma till sin rätt. Till slut hittade jag Medier, kommunikation och PR – en utbildning som blandar strategi och skapande, och som dessutom ges i min egen hemstad, ja, då var inte valet speciellt svårt.
Beskriv din studietid i Örebro!
– Oerhört härlig! Kanske mest på grund av människorna jag träffat under min studietid, några av dem är idag mina bästa vänner. Annars skulle jag säga att studietiden är en komprimerad kompott av livet i stort: lycka, vänner, utveckling, press, chill, fest, upptäckt, val och kval, salt, surt, sött… En tid jag skulle vilja uppleva 1000 gånger om.
Hur tog du dig från examen till dit du är idag karriärsmässigt?
– Jag tog nyligen min examen, nämligen i juni i år, och jobbar nu med marknadsföring, kommunikation och affärsutveckling. Företaget jag jobbar på heter MoveTech och är en av de ledande leverantörerna av utrustning för industri, lager och kontor med kunder som Volvo, Sandvik, TetraPak och Siemens. Innan jag började plugga på Örebro universitet jobbade jag fyra år med försäljning och service. Jag spetsade till min universitetsutbildning med frilansjobb, studier utomlands, praktik på reklambyrå och ytterligare studier på Berghs School of Communication – allt detta tog mig dit jag är idag.
Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?
– För mig finns det ingen ”vanlig” arbetsdag eftersom att det i min roll ingår att hela tiden utveckla och driva framåt, med ett sådant entreprenörsdrivet bolag är den ena dagen inte den andra lik. Men jag börjar min arbetsdag klockan sju med att gå igenom mailen och omvärldsbevaka: vad har hänt i min mailkorg, i omvärlden, i branschen, på marknaden etcetera. Det brukar ge mig en bra start och förutsättningar för att strukturera upp dagen. Därefter varvar jag att arbeta strategiskt med exempelvis marknads- och affärsplan med att genomföra marknads- och kommunikationsaktiviteter. Det kan vara allt från att arbeta fram en kampanj, nyhetsbrev, sociala medier till att lägga upp en ny puff på hemsidan och e-handeln. Kanske behöver vi planera inför ett event vi ska genomföra, effektivisera interna processer eller träffa vår Adwords-byrå för att optimera vår konvertering, eller också något helt annat – mycket olika och blandade arbetsuppgifter ingår i min roll vilket är oerhört kul.
På vilket sätt har du användning av din utbildning i ditt arbete idag?
– På många sätt! Dels utifrån konkreta modeller och mallar som jag använder dagligen i min yrkesroll. Det kan exempelvis vara att genomföra en målgruppsanalys för att se hur vi får bäst genomslagskraft eller var vi faktiskt kommer att nå vår tilltänkta målgrupp, hur vi ska budskapsformulera med retoriska medel, hur man skriver en marknadsplan och genomför en konkurrensanalys, SWOT, eller beskriver sitt erbjudande på bästa sätt – internt och externt. Dels har jag lärt mig att sovra i stora mängder material, att anamma kritisk granskning och att växla mellan helikopterperspektiv och detaljnivå.
Vad från din utbildning känner du att du inte har användning för idag?
– ”Alltid lär man sig något” brukade min farfar säga och jag är väl beredd att hålla med honom. Jag minns att jag många gånger velat slita av mig håret under sena nätter när man pluggade in gamla teorier och nötte filosofers teser inför tentan. Teorier och teser som jag starkt ifrågasatte hur jag någonsin skulle kunna applicera i mitt arbetsliv och framtida yrke, vilket jag kan göra än idag, men man får väl hoppas att man kan dra fram dem någon gång som ett extra ess i rockärmen.
Har du något tips till nuvarande studenter?
– Gör praktiska och arbetslivsförankrade grejer vid sidan av studierna som ger dig ytterligare erfarenhet! Arbetsmarknaden är tuff så se till att du sticker ut när du väl ska ge dig ut på den. Plugga utomlands en termin, praktisera, frilansjobba, skaffa en mentor, starta enskild firma, ha en YouTube-kanal, arbeta volontärt eller vad som helst som kan ge dig konkurrensfördelar – det kommer utöver din universitetsutbildning, ge dig mycket större möjligheter!
Är du alumn och är intresserad av att vara med i vår artikelserie Hej alumn? Skicka dina svar på frågorna ovan samt en högupplöst bild till chefredaktor@losnummer.se!
Yorumlar