top of page

EFTER INBROTT I STUDENTLÄGENHETEN: ”JAG TROR INTE ATT JAG NÅGONSIN KOMMER MÅ BRA DÄR IGEN”

Den 23e februari 2022 fylldes facebookgruppen ”Vi på Tybblegatan” med orosfyllda och upprörda inlägg. Under natten hade någon eller några obehöriga tagit sig in i en av fastigheterna med studentlägenheter och förstört postboxar och ryckt i dörrhandtag. Senare uppdagas det att man har lyckats komma in i en lägenhet, dit den elektroniska nyckeln gick, för att sedan bli bortskrämd av en uppmärksam granne. Som tur var hade Linnéa Hedman, student på läkarprogrammet och boende i den drabbade lägenheten, åkt hem till Västerås några dagar innan.

Lösnummer har träffat Linnéa för att höra om vad som egentligen hände, hennes känslor kring situationen och hennes kritik mot hyresvärden K2A. Även en representant från K2A har fått uttala sig om situationen.

01-03-22: Lösnummer träffar Linnéa Hedman

Linnéa beskriver att två personer hade fått tag på en nyckel som funkade i hennes byggnad. Dessa personer hade sedan testat nyckeln i flera olika dörrar under natten till den 23:e februari, klockan 4 på morgonen. Linnéas granne hade hört att det rycktes i hans dörr, tio minuter tidigare hade han sett ett inlägg på facebook där någon annan hade uppmärksammat samma sak, och valde att gå ut för att ingripa.

När grannen gick ut hade han sett att två personer precis hade öppnat Linnéas dör och var på väg in i hennes hall. – Han gick fram och konfronterade dem. De blev lite ställda, och min granne fick till och med tag på nyckeln, berättar Linnéa. Grannen hade hört av sig till henne direkt efter situationen var över.

– Vi hörde av oss till jouren på natten och de bad oss ringa Securitas. De sa åt oss att behålla nyckeln så länge, berättar Linnéa. Hon undrar varför ingen bad henne ringa polisen.


Linnéa Hedman


Efter händelsen var det ingen från K2A som hörde av sig till Linnéa. Först när det kom en kille för att koda om alla lås i byggnaden fick hon prata med en representant från hyresvärden. Då fick hon veta lite mer om vad som hade hänt, och efter det ringde hon till K2A. – Jag var ju väldigt upprörd, såklart. De förstod väl lika lite som jag om vad som hade hänt. Den här nyckeln skulle vara svartlistad och omprogrammerad. De skyllde lite mer på leverantören av låssystemet, berättar Linnéa. Hon tycker att deras agerande var konstigt med tanke på situationen. – Jag tycker det är K2A som har det yttersta ansvaret för att deras system fungerar och att vi hyresgäster ska vara säkra.

Linnéa tror inte att hyresvärden har förstått den fulla effekten av situationen, och känner inte heller att de tar henne på allvar.

– I natt var första natten jag som i min lägenhet sedan det

hände. Jag vaknade tusen gånger och drömde mardrömmar. Jag tror inte de har förstått det traumat, säger Linnéa, som efter inbrottet undvikt att sova hemma så mycket som möjligt.

Även om hyresvärden nu bytt till vanliga lås tillfälligt känner hon obehag inför att vistas i sitt hem.

– Det är bara känslan av att någon har varit inne i ens lägenhet och tanken på att jag hade kunnat lega och sovit där. Det är ju ens värsta mardröm.

Linnéa anser att kommunikationen från hyresvärden har varit bristfällig och undvikande. Att K2A inte tar sitt rättmätiga ansvar utåt.

-De har gått ut med i ett mejl att det var någon som försökte ta sig in i min lägenhet, men att de inte hade lyckats för att en granne stoppade dem. De har inte sagt hur de lyckades ta sig in i byggnaden, att det fanns en nyckel och att den nyckeln gick till specifikt en lägenhet eller att det var deras låssystem som inte fungerade. Linnéa har delat mejlen i fråga med Lösnummer och dessa uppgifter har kunnat verifieras.

Linnéas familj och vänner uppmuntrar henne till att flytta, och hon letar redan efter en ny lägenhet. Hon känner sig fortfarande inte säker på Tybblegatan.

– Jag tror inte jag någonsin kommer kunna må bra där igen.

På kvällen efter Lösnummers första samtal med Linnéa har K2A kallar till ett bomöte för att berätta mer som situationen. Linnéa lovar att ringa Lösnummer senare i veckan för att ge en uppdatering.

06-03-22: Linnéa ringer upp Lösnummer för att berätta om bomötet

Linnéa berättar för oss om ett långt möte med hyresvärden. De var bara fyra hyresgäster på plats, men det uppgavs att fler hade ringt och mejlat. På mötet beskriver Linnéa en öppen stämning där hon fick svar på alla sina frågor.

Bakgrunden till det som hade hänt var att en tidigare hyresgäst hade tappat bort den nyckel som personen eller personerna hade fått tag på för ungefär ett år sedan. Nyckeln hade blivit anmäld som försvunnen och hade omprogrammeras för att inte längre fungera i låset. Vad som dock hade missats att göra var att omprogrammera själva cylindern i Linnéas dörr. Sedan sex månader tillbaka har K2A skärpt sina rutiner men detta kunde ske eftersom nyckeln försvann innan dess.


Linnéa Hedman


Efter händelsen har hyresvärden tagit flera åtgärder, och detta är Linnéa nöjd med, men där hon anser att de har agerat felaktigt är främst i kommunikationen.

– De erkänner själva att det här var deras brist, berättar Linnéa.

– Jag tycker det är jättedåligt i en sådan här situation. Det viktigaste är ju att de kommunicerar, säger hon.

Linnéa är självklart fortsatt kritisk mot sin hyresvärd för det som har hänt, men uttrycker samtidigt att de åtgärder de har tagit i efterhand har varit rimliga.

– Det verkar som att de tar situationen på mer allvar än vad jag eller någon annan har fattat. De har bara inte kommunicerat, säger hon.

När vi lämnar Linnéa är hon fortfarande på jakt efter en ny bostad. Men under v.13 skriver hon på mejl att hon sagt upp lägenheten och kommer flytta ut i juni.

11-03-22 Lösnummer hör av sig till K2A fastigheter

En av de som representerade K2A på det bomöte Linnéa deltog i var Kawal Shamal, förvaltare och ansvarig för Örebro. Lösnummer får kontaktuppgifter till honom och ringer upp för att klargöra situationen från K2As sida.

I stora drag berättar Kawal samma historia som Linnéa. Någon har tagit sig in i fastigheten och bland annat brutit upp postboxar och kommit in i en lägenhet. K2A tar däremot inte ställning till om det rör sig om en eller flera personer.

Kawal närmare in på hur situationen kunde uppstå.

– Vi på K2A använder digitala lägenhetsnycklar för att det ska vara säkrare för de boende. Det gör att vi snabbt kan spärra borttappade nycklar utan att behöva byta lås som man behöver göra annars. Men tyvärr har det begåtts ett misstag i samband med att en nyckel kom bort så att den inte spärrats ordentligt. , förklarar han i enighet med Linnéas berättelse. Han fortsätter: – Sedan ett halvår tillbaka har vi en skärpt rutin för detta, där varje nyckel som delas ut dubbelkollas av en annan person – och likadant när en nyckel spärras. Den här nyckeln som den här personen kommit över är äldre än så.

Det kom en fundering från Linnéas sida angående vilka rättsliga åtgärder som har tagits och Kawal svarar på detta.

– Vi som fastighetsägare har självklart gjort en polisanmälan för skadegörelse på fastigheten och också för att någon har haft tillgång till en nyckel som denne inte ska ha tillgång till.

Linnéa nämnde i sitt andra samtal med Lösnummer att hyresvärden har tagit andra åtgärder för att öka hyresgästernas säkerhet. Kawal berättar mer om dessa.

– Sedan det här har hänt har vi haft väktare på plats. Vi har fortfarande väktare på plats från klockan 19 till klockan 05. Den andra åtgärden vi har tagit är att se över varenda nyckel och varenda cylinder som går till dessa fastigheter.

Han vill även uppmana alla berörda att hjälpas åt framöver för att säkerställa trygghet.

– Vi har gjort allt vi kan göra som fastighetsägare, men det vi behöver hyresgästernas hjälp med är att ringa till våra vaktbolag när man ser någonting som inte stämmer på området, säger han. Han avslutar med några betryggande ord till hyresgästerna:

– Det här får inte hända igen, och kommer inte hända igen. Vi garanterar 100% trygghet i våra hyresgästers boende.


15 visningar
bottom of page