Det här är en replik på Örebros studentkårs debattartikel Utbildning på lika villkor? Åsikterna är skribentens, inte Lösnummers. Lösnummer är religiöst, fackligt och partipolitiskt obundna och ska bland annat verka som ett forum för debatt kring Örebro universitet och Örebro studentkår.
–
Kristin Törnqvist frågar i sin debattartikel 22 september om Örebro universitet tycker att alla studenter vid lärosätet ska kunna genomföra sin utbildning på lika villkor. Svaret är självklart ja.
Örebro universitet arbetar aktivt med att skapa förutsättningar för att alla människor ska kunna verka hos oss på lika villkor. Målet är att vara ett universitet där såväl studenter som medarbetare trivs, känner sig inkluderade och kan utvecklas efter sin förmåga. Det ger en högre kvalitet i vår utbildning och i övrig verksamhet.
Örebro universitet har i egenskap av utbildningsanordnare och myndighet ett stort ansvar för att arbeta med att öka tillgängligheten för personer med funktionsnedsättning. I detta arbete har vi valt att arbeta utifrån begreppet design-för-alla som innebär att det som är tillgängligt för personer med funktionsnedsättning ofta innebär en ökad användarvänlighet för alla människor.
Studenter med funktionsnedsättning har rätt till ett riktat pedagogiskt stöd genom vår enhet Funka. Under 2021 kommer Funka att bevilja pedagogiskt stöd till över 800 studenter vilket är en ökning på cirka 100 studenter jämfört med 2020. Väl hos oss får de det stöd som de behöver för att kunna studera på lika villkor som sina studiekamrater. Det kan till exempel handla om att få längre tid vid tentamen, hjälp att skriva anteckningar på lektioner, stöd av mentorer eller få tillgång till appar eller annan teknisk utrustning.
Akademiskt skrivcentrum vid universitetsbiblioteket erbjuder stöd i akademiskt skrivande till alla studenter. Där finns Studieverkstaden Lyktan där skrivhandledare, Funka-handläggare och bibliotekarier bemannar. Personalen vid Akademiskt skrivcentrum har ett nära samarbete med Funka för att bättre kunna stötta studenter med funktionsnedsättning till exempel fortbildar man sig kontinuerligt. Akademiskt skrivcentrum arbetar också med tillgänglighetsfrågorna kopplat till sina lokaler och sin kommunikation.
Under pandemin har Studieverkstaden flyttat in i Zoom och varit helt digital. Framöver kommer studieverkstaden vara digital vissa dagar och på plats vissa dagar då man har sett att den digitala lösningen når fler studenter samtidigt som det finns en ganska stor grupp studenter, ofta med extra stödbehov, som behöver träffa en handledare fysiskt.
Men förutom det anpassade stödet så arbetar Örebro universitet alltså brett med att öka tillgängligheten för alla. Här är några exempel från utbildningsområdet:
Örebro universitet arbetar medvetet med tillgänglighetsfrågorna i hela vår verksamhet för att göra Örebro universitet så inkluderande och öppet för så många som möjligt oavsett ålder, funktionsförmågor och omständigheter.
Anna-Karin Andershed, prorektor
Louise Pålsson, universitetsdirektör
Det här är en replik på Örebros studentkårs debattartikel Utbildning på lika villkor? Åsikterna är skribentens, inte Lösnummers. Lösnummer är religiöst,…
Följande text är en debattartikel och åsikterna är skribentens, inte Lösnummers. Lösnummer är religiöst, fackligt och partipolitiskt obundna och ska…
Det här är en replik på Liberala studenters debattartikel Ojämnt fördelade lärarledda timmar. Åsikterna är skribentens, inte Lösnummers. Lösnummer är religiöst,…
Följande text är en debattartikel och åsikterna är skribentens, inte Lösnummers. Lösnummer är religiöst, fackligt och partipolitiskt obundna och ska…
Följande text är en insändare och åsikterna är skribentens, inte Lösnummers. – Många studenter vid Örebro universitet väljer att ta…
Följande text är en debattartikel och åsikterna är skribentens, inte Lösnummers. Lösnummer är religiöst, fackligt och partipolitiskt obundna och ska…
The following text is a response to DokSeks debate article DokSek – A forgotten student section to the university. The opinions…
The following text is a debate article. The opinions voiced is belonging to the respective authors, not Lösnummer. Lösnummer is independent…
Följande text är en debattartikel och åsikterna är skribentens, inte Lösnummers. Lösnummer är religiöst, fackligt och partipolitiskt obundna och ska…
Följande text är en debattartikel och åsikterna är skribenternas, inte Lösnummers. Lösnummer är religiöst, fackligt och partipolitiskt obundna och ska…