Följande text är en replik på Länstrafiken Örebros replik ”Örebro har en minst lika studentvänlig kollektivtrafik som andra universitetsstäder!”
Åsikterna är skribenternas, inte Lösnummers. Lösnummer är religiöst, fackligt och partipolitiskt obundna och ska bland annat verka som ett forum för debatt kring Örebro universitet och Örebro studentkår.
–
Precis som Länstrafiken Örebro skriver är vi nog överens om att kollektivtrafiken har en stor betydelse för att det ska vara smidigt att bo och studera i Örebro. Samtidigt som studenter inte är den enda grupp i samhället med låg inkomst, måste en ändå ställa frågan: Ger er utgångspunkt vid beslut om priser någon bra effekt?
Fredrik Eliasson nämner att Länstrafiken Örebro har generellt låga priser och att det är resmönstret som styr priserna och inte ålder. Samtidigt ges en generös rabatt åt skolungdomar från åren 7-19, vilka också tillhör den grupp som har lägst pris i hela Sverige samt att gymnasieelever får gratis årskort. En lika generös rabatt kan studenterna använda sig av i form av lågtrafikbiljett som fungerar från klockan 09:00-15:00 och efter klockan 18:00.
Att studera på universitet är ett heltidsjobb. Det är praxis att en student håller 40 timmar per vecka för att klara sina studier, dessa 40 timmar per vecka speglar också lärarnas arbetstid, nämligen dagtid från 08:00-17:00 – vilket medför att lågtrafikbiljetten inte alltid kommer passa studenternas schemalagda utbildning. Om en student varje dag utgår från tiderna 08:00-17:00 så är det väl lite lättare för pensionärer, arbetssökande och långtidssjukskrivna att använda lågtrafikbiljetten, inte sant?
Går vi in på priserna, kan det självklart upplevas som givmilt att majoriteten av län har studentpriser satta gentemot storleken av deras länstrafik. Länstrafiken Örebro uttalar dock en skev bild av hur deras priser är lägre och skiljer sig åt mot andra städer. Tittar vi på priserna igen i andra städer ser det ut såhär:
Länstrafiken Örebro jämför Örebro med städer som Uppsala och Göteborg, två massiva städer med ett större invånarantal som både UL och Västtrafik måste förhålla sig till. Det är svårt att jämföra med dem, men eftersom Länstrafiken Örebro tog upp det i jämförelsen av priser, går det att se en skillnad på endast 10 kr. I punktlistan med prisexempel ovan är det mycket större skillnader från storleksmässigt jämförbara städer som Örebro. Vi vill därför ställa frågan: Tycker Länstrafiken Örebro fortfarande att ni har studentvänliga priser?
Priset är inte den enda faktorn, men det är en betydligt stor del av en attraktiv kollektivtrafik för bland annat eftersom det finns andra resesätt att jämföra med. Länstrafiken Örebro nämner att restider och turtäthet är viktigast, speciellt den prioriterade vägen mellan centrum och campus Almby vilket de har gjort väldigt bra. Men den prioriterade vägen funkar inte för alla studenter, då man sällan bor i nära anslutning till det som exempelvis linje 6. Värt att nämna är att Örebro universitet har ett campus i Grythyttan vars turtäthet sträcker sig från 1 timme eller mer som inte Örebro Länstrafik prioriterar.
Länstrafiken Örebro – ni behövs för att skapa en attraktiv studentstad, men ni verkar ha haft väldigt låg förståelse för studenter. Vi hoppas att ni lärt er en läxa som medfört större förståelse för studenternas situation. Det är ungefärligt 3 sträckor som är bra utbyggt till Campus Almby, i övrigt faller Länstrafiken Örebro sett till både restider och turtäthet samt priser i hela Örebro län.
Örebro studentkår
Nicolaie Kattah, Vice ordförande med utbildningspolitiskt ansvar
Abdirizak Yusuf Muhamed, Ordförande
Referenser:
SVT
Statistiska centralbyrån
Örebro Länstrafik
Östgöta trafik
Sörmlandstrafiken
Xtrafik
Jönköpings länstrafik
Hallandstrafiken
Tabussen
LLT
Värmlands trafik
Karlstadsbuss
Den 18:e april var det dags för verksamhetsårets fjärde och sista fullmäktigemöte. Mötet tog plats i rättegångssalen i Teknikhuset på…
Under gårdagen den 19:e april var det dags för Örebro studentkårs årliga Kårval. I salen L1 på campus Almby samlas…
Valet av förtroendevalda inom Örebro studentkår närmar sig med stormsteg. Om knappa tre veckor kommer vi veta vilka som blivit…
För snart två år sedan tog Lösnummers chefredaktör Attessa Nilsson beslutet att söka till den post som skulle komma att…
Den 28 februari överraskades den andra vinnaren av årets pedagogiska pris. Mats Liljegren berättar om sin pedagogik och vilka tips…
Mötet kantas av årligt återkommande punkter såsom ansvarsfrihet för tidigare styrelser och årsredovisningen. Ett antal propositioner från kårstyrelsen ockuperade den…
Från och med idag den 20e februari har studenter på universitet möjlighet att nominera sig själva eller en kompis till…
Den 25e januari överraskades den första av de två vinnarna av årets pedagogiska pris. Han heter Einar Prytz och var…
Den 31:a januari samlas det till ett extrainsatt fullmäktigemöte. Mötet blir tekniskt sett verksamhetsårets tredje fum möte. På mötets agenda…
Nicolaie Kattah som valdes in av fullmäktige förra året som vice ordförande med utbildningspolitiskt ansvar för verksamhetsåret 22/23 har lämnat…