top of page

Strateg Case Challenge – en riktig kommunikationstävling

Tävla i kommunikation. På riktigt. Så beskriver kommunikationsbyrån Strateg sin satsning Strateg Case Challenge (SCC). Strateg erbjuder, i samarbete med kårsektionerna Corax och Sesam, studenter en heldag där de får arbeta med ett skarpt case. För vilket företag avslöjas först på tävlingsdagen. Det vinnande laget får förverkliga sina idéer med företaget – på riktigt.

Strateg Case Challenge Den 13e april är det dags för andra upplagan av Strateg Case Challenge, en lagtävling i kommunikation och marknadsföring. På tävlingsdagen får 15 lag ett skarpt case åt ett företag som de ska komma på en lösning till. Idén ska sedan pitchas för juryn, bestående av personer från företaget, Strateg och lärare vid Handelshögskolan och HumUS. Lagen består av fyra medlemmar, där Strateg gärna ser två från Corax och två från Sesam. Anledningen till detta är enligt Hans Tedsjö, kundansvarig och strategisk rådgivare på Strateg, att erfarenheter från föregående tävling visar just det att mixade lag med studenter från både Corax och Sesam bäst skapar den kunskapsbas som efterfrågas. För att hitta potentiella lagkamrater och få mer information om tävlingen hålls en uppstartskväll den 30e mars på Kårhuset. Där bjuds det på öl, korv med bröd, musikquiz och möjligheten att hitta ditt framtida vinnarlag.

Varför ska jag vara med i tävlingen? För att lyckas i SCC förutsätts kreativitet och förståelse för hur säljprocessen fungerar. – Ni studenter har tillräckligt med teori i bagaget, men nu vill vi veta om ni kan omsätta den i praktiska lösningar, som dessutom är kostnadseffektiva, säger Hans. Tävlingen är utformad så att studenterna har möjlighet att testa sina teoretiska kunskaper mot den verklighet företagen står inför på dagens konkurrensutsatta marknad. I och med den nya marknaden kan en god kommunikationsplan vara helt avgörande för ett företags framgång, menar Hans. – Om du som student vill komma in i ett företags värld ska du se till att var med i tävlingen. Vinner ditt lag får ni vara med och förverkliga era idéer tillsammans med företaget – på riktigt, fortsätter Hans att berätta.

Förra årets vinnare, Karin Anglenius, tipsar om att ha en grupp med spridda egenskaper, exempelvis en ledare med struktur och en idéspruta. Vidare berättar hon att det är viktigt att tidigt börja med det grafiska arbetet och öva mycket på presentationen, vilket lätt glöms bort under tidspress. – Sedan måste jag tillägga att det viktigaste är nog att ha roligt, mitt lag hade superkul hela dagen och det syntes i alla våra presentationer som vi genomförde inför juryn, avslutar Karin med att berätta. Det sista är ett tips som även Hans instämmer med; – Se till att ha kul!

Viktiga datum att hålla reda på: 30e mars: Uppstartskväll på kåren, där det bjuds på öl, korv med bröd och möjlighet att mingla och träffa människor från både Corax och Sesam. Idag öppnar även anmälan till tävlingen på strateg.se/scc 3e april: Sista anmälningsdag 5e april: Besked om vilka lag som kom med i tävlingen 13e april: Dagen D – tävlingsdag!


Comentários


bottom of page