top of page

Sällskapsspelet mot låg sanningshalt

Hur ofta dubbelkollar vi källorna till den information man läser på Facebook, Instagram och Twitter? Alldeles för ofta litar vi blint på det eller orkar inte ta oss tiden att kolla källans trovärdighet.

Telenor och den ideella organisationen Surfa Lugnt har tillsammans gått ihop för att undersöka svenskarnas kunskap om källkritik och källkritiskt tänkande. Undersökningen visar att 1 av 3 svenskar känner att de kan alldeles för lite om källkritik för att veta om information, fakta och bilder de tar del av online är sanna eller inte. I hopp om att uppmuntra källkritiskt tänkande lanserar Surfa Lugnt och Telenor tillsammans det nya sällskapsspelet ”Jakten på sanningen”.

”Jakten på sanningen” är ett brädspel där man svarar på frågor och därmed sätter upp en skiljelinje mellan sanningar och osanningar. Spelet innehåller 250 frågor som läses från en app på telefonen. I spelet finns en spelplan med karaktärer, så kallade Sanningsjägare. Svaren på frågorna ska sökas på internet, vilket kräver källkritiskt tänkande för att skilja på det som är sant och det som är falskt. Det tillkommer även tips om hur man under spelets gång och i framtiden, ska tänka källkritiskt när man surfar på nätet. Spelet är mestadels riktad mot barn över 9 år och spelplanen är dekorerad med kära karaktärer som ”Doge”, ”Grumpy cat” och ”Salt bae”.

Internet blir för varje år en större del av våra liv och vikten av källkritiskt tänkande ökar i takt med nätanvändningen. ”Jakten på sanningen” är ett kreativt och roligt sätt för barn och unga att tidigt lära sig vikten av källkritiskt tänkande samtidigt som det blir en aktivitet associerat med lek och spel. Användandet av internet börjar i allt tidigare åldrar. Barn så små som 1-2 år använder internet dagligen och även om de är för små för att läsa är det viktigt att i en tidig ålder lära barn att inte lita på allt de ser och läser online. Källkritiskt tänkande gäller inte bara barn och ungdomar; ”Även i den äldsta gruppen, 76 år och äldre, är mer än hälften internetanvändare.”, enligt en rapport av IIS (Internetstiftelsen i Sverige) och även hos dessa skulle en upplysning om källkritik behövas.

Katarina Hamnholm, ansvarig för initiativet Nätprat på Telenor, har i samband med spelets lansering kommenterat:

Att tidigt lära sig se med källkritiska ögon är viktigt och kräver övning. Framför allt i en tid då vi ständigt är uppkopplade och får mer information än någonsin till oss. Med Jakten på sanningen vill vi skapa ett kul och informativt spel som uppmuntrar till diskussion om källkritik och som i slutänden ska resultera i att barn och vuxna blir mer källkritiska.

För att komma åt spelet kan man ställa sig på en väntelista på Telenors hemsida. När nästa upplaga av spelet kommer att släppas är dock oklart. Är du redan nu sugen på att bli en Sanningsjägare? Telenor har sammanställt, med hjälp av IIS, fyra kriterier för att säkerhetsställa en källas trovärdighet: 1. Äkthet – Är din källa vad den utger sig för att vara? Är den ett original eller en kopia som bara sprider vidare information någon annanstans ifrån? 2. Tid – Är informationen aktuell eller kan det finnas en uppdatering någonstans? Hur långt efter det svaret du söker skrevs informationen? Ju närmare i tid din källa är i förhållande till det den beskriver, desto trovärdigare är den ofta. 3. Beroende – Är källan fristående eller är den beroende av andra källor? På vilket eller vilka sätt? Hänvisar den till andra källor? Det bästa är att försöka hitta samma information från flera källor som är oberoende av varandra. 4. Tendens – Finns det värderingar i informationen från källan? Är informationen vinklad för att passa någons subjektiva intressen eller agenda? Vem står bakom källan och vems intressen företräder hen? Är det en myndighet, organisation, företag eller privatperson? Är det någon som behärskar ämnet och som du litar på?

(Taget från artikel om ”Jakten på sanningen” på Telenors hemsida).

0 visningar

コメント


bottom of page