top of page

Per Bolund om Örebros kollektivtrafik -“Så här ska det inte vara”

Faktumet att det kostar 56 kronor att åka buss tur och retur till universitetet är förbluffande. Frågan om kollektivtrafikens villkor för studenter har varit på tapeten ett antal gånger. Eftersom Örebro är en hastigt växande studentstad kan man ju tycka att priserna borde anpassas vartefter, men detta är knappast fallet. Lösnummer frågade ut Per Bolund angående detta, som var på besök på Örebro Universitet den 13:e mars och höll i en lunchföreläsning.

Visserligen har länstrafiken i Örebro lanserat en rabatt på 20% som erbjuds när du som student köper en periodbiljett. Men sett i ett större perspektiv ligger Örebro en bra bit efter de ledande studentstäderna, däribland Stockholm, Lund och Linköping, när det kommer till att erbjuda ett schysst pris till studenter. Som student finns det många frågor kring varför situationen är som den är när en stor del av den gröna omställningen kräver att gemene man ska åka mindre bil.

Någon som är kvalificerad att besvara dessa frågor är Per Bolund, språkrör för Miljöpartiet, biolog och tidigare schackspelare. Just denna dag har Per valt att ta sig till Örebro med en biogasbil men berättar att han föredrar att cykla till jobbet. Örebro och Miljöpartiet är lite av en gammal kärlekshistoria, partiet är nämligen grundat i Karolinska gymnasiets aula. Det är därför inte så förvånande när Per uttrycker sin förkärlek till Örebro.

-Jag tycker att Örebro är en fantastiskt trevlig stad som också har kommit ganska långt i hållbarhetsarbetet. Det är en lagom stor stad utifrån en transportsynpunkt. Det går att ta sig runt i hela staden inom rimlig tid med cykel.

Miljöpartiet hämtar sitt största stöd bland akademiker. Sett till utbildningsnivå är andelen sympatisörer större bland dem som har en eftergymnasial utbildning på tre år eller mer. Per tror att det är en fråga om kunskap.

-Jag tror att vi är ett parti som talar väldigt mycket till människors kunskap. Vi hänvisar mycket till forskning och därför kan vi nog upplevas som en hög tröskel för många människor eftersom man måste ha en del förkunskap för att ta till sig våra budskap. Så vi säger som Greta: Lyssna på forskningen. Gör vi inte det så kommer vi inte att klara av det här samhället.

Säger han och skrattar. Något som är aningen paradoxalt med Örebros satsningar på hållbarhetsarbetet är att en enkelresa för dig som student i nuläget kostar 28 kr när de flesta andra studentstäder erbjuder studentpriser för att resa kollektivt. Även Per rynkar på näsan åt denna prissättning.

-Vi kämpar för att det ska vara så billigt som möjligt att använda de bästa transportmedlen ur en miljösynpunkt och då är ju kollektivtrafiken oslagbar. Där vill ju vi att staten ska ta ett större ansvar och hjälpa regionerna att hålla nere priserna.

Per tror även att fler studenter sannolikt hade valt att resa kollektivt om priserna var lägre.

-Jag tror att fler hade valt att resa kollektivt om priserna var lägre. Det är många saker som spelar in när det gäller vilket transportslag man använder men priset är ju förstås ett. Det måste vara bra kvalitet och det måste vara pålitligt. Frågan handlar om att kunna kombinera bra kvalitet och bra pris. Kollektivtrafiken får däremot inte bli så bra så att man slutar gå eller cykla.

För drygt ett år sedan publicerade Örebro studentkår en enkät där studenter fick tycka till om kollektivtrafiken i Örebro. Många studenter uppgav att det är lika dyrt att pendla med bil som att åka kollektivt. Detta finner Per besynnerligt.

-Så här ska det inte vara. Vi vill ju att det ska vara billigt, enkelt och trevligt att använda de bästa trafikslagen. Inte bara för miljön utan även för staden. Det blir en trevligare stad om man kan åka kollektivt i stället för att alla ska ha sin egen bil. Då måste det ju även vara det som uppmuntras av samhället.

Men vad är det egentligen som sätter käppar i hjulen för prissänkningar inom kollektivtrafiken? Om kommunen vill att fler människor ska resa hållbart borde ju billiga bussbiljetter vara en given lösning. Per beskriver sambandet mellan prissänkningar och kollektivtrafikens popularitet.

-Jag tror att det finns en rädsla hos bussbolagen. De tror att om de sänker priset så blir de tvungna att höja det vid ett senare tillfälle på grund av minskade intäkter. Dock kan vi ju se utifrån erfarenhet att när man gör sådana satsningar så är det fler som väljer att resa kollektivt och då får man ju plötsligt ökade intäkter. Ta exemplet Tyskland där man genom De Gröna gjort en jättesatsning på att kunna resa billigt med kollektivtrafiken i hela landet. Det har gett goda resultat och nu vill vi göra det här i Sverige också.

Under 2021 gjorde Örebro kommun enorma satsningar på det inte helt okontroversiella projektet BRT (Bus Rapid Transit). Kostnaderna för BRT förväntas stiga till 730 miljoner kronor vilken är en bidragande faktor till att priserna fortsätter skjuta i höjden. Kommunens satsning på att göra kollektivtrafiken mer tillgänglig motverkas av att priserna samtidigt skjuter i höjden. Så hur bör man egentligen satsa på kollektivtrafiken? Är det prissänkning eller expansion som är den rätta vägen mot den gröna omställningen? Per menar på att lösningen är att rekonstruera hur kollektivtrafiken finansieras.

-Vi måste klara av att göra båda sakerna samtidigt. Vi tror att det är naivt att tro att regionerna klarar av det jobbet på egen hand. Här måste vi även ta ett nationellt ansvar. Just nu är det regionerna själva som behöver ta ansvar för finansieringen. Vi är säkra på att om staten och regionerna tar ett gemensamt ansvar så går det att komma mycket längre med att bygga ut kollektivtrafiken samt hålla priserna på en lägre nivå

När Per Bolund får frågan om vilken hans favoritost är kan man höra hur det vattnas i munnen.

-Jag är en ostälskare så det finns många olika favoriter. Jag gillar ju grönmögelost, det tycker jag är fantastiskt. Så gorgonzola är en stor favorit. Även Svarta Sara är alldeles utmärkt.

Om Per skulle ge ett filmtips rekommenderar han starkt Avatar 2.

-Jag såg den på bio och tyckte den var otroligt häftig. Det känns som första gången 3D tekniken verkligen har fungerat och levererat.


7 visningar

Comments


bottom of page