Följande text är en debattartikel och åsikterna är skribentens, inte Lösnummers. Lösnummer är religiöst, fackligt och partipolitiskt obundna och ska bland annat verka som ett forum för debatt kring Örebro universitet och Örebro studentkår.
–
Örebro universitet har nu fyllts av både gamla och nya studenter, alla med varierande förutsättningar för att genomföra sina studier. Att alla studenter, oavsett funktionsvariation, ska kunna genomföra sina studier på lika villkor är för oss på Örebro studentkår en självklarhet. Under höstterminen 2020 författade Örebro studentkår rapporten Tillgänglig undervisning för att utreda hur Örebro universitet arbetar med tillgänglighet i undervisningen. Utredningen visar, enligt Örebro studentkår, en bristfällighet gällande universitetets mål, ambitionsnivå, kompetensutveckling och samordning. Målbilden Örebro studentkår har, där alla studenter kan studera på lika villkor, uppfylls således inte av Örebro universitets arbete i frågan.
Örebro universitet har ett ansvar att arbeta med tillgänglighet för personer med funktionsvariationer och som myndighet ska universitetet verka för att deras lokaler, verksamhet och information är tillgänglig. Vi från Örebro studentkår anser dock att arbetet med tillgänglig undervisning behöver utvecklas ytterligare.
Örebro studentkår anser att universitetet behöver en gemensam målbild och en tydlig samordnande roll i arbetet för tillgänglighet. En gemensam målbild och en samordnande roll gynnar arbetet med tillgänglighet eftersom det bidrar till en tydligare roll i samtliga delar av universitetets organisation.
Örebro universitets styrdokument, policys och handlingsplaner ska sträva efter en högre ambitionsnivå än den miniminivån som nämns i lagstiftning. Detta anser vi krävs för att förbättra tillgänglighetsarbetet och dess utfall för studenter vid universitetet.
Örebro studentkår anser att samtlig undervisande personal vid Örebro universitet ska kompetensutvecklas inom tillgänglighet. För att säkerhetsställa en utbildning på lika villkor anser vi att all personal och alla resurser med specialpedagogisk kompetens, ska finnas tillgängliga som stöd för studenter med funktionsvariationer som har särskilt pedagogiskt behov.
Vi anser att alla studenter vid Örebro universitet ska kunna genomföra sin utbildning på lika villkor, vad anser Örebro universitet?
Vice ordförande med utbildningspolitiskt ansvar, Örebro studentkår
Kristin Törnqvist
Referenser: Örebro studentkår, Tillgänglig undervisning, 2021
–
Vill du replikera på debattartikeln? Skicka då ett mail till chefredaktor@losnummer.se!
Bild: Emil Kihlgård, Örebro studentkår.
Commenti