Debatt: ”Kursvärdering – ett icke fungerande system”

29 januari, 2020, 11:45 Åsikt, Örebro studentkår, Universitetet Lämna en kommentar

Följande text är en debattartikel och åsikterna är skribenternas, inte Lösnummers. Lösnummer är religiöst, fackligt och partipolitiskt obundna och ska bland annat verka som ett forum för debatt kring Örebro universitet och Örebro studentkår.

Sedan millennieskiftet blev det lagstadgat i högskoleförordningen (1993:100) att:

14 § – “Högskolan skall ge de studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan skall sammanställa kursvärderingarna samt informera om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten skall hållas tillgängliga för studenterna. Förordning (2000:651).”

På Örebro universitet är denna möjlighet ett faktum, men svarsfrekvensen från studenterna leder Örebro universitet till en håla av negativa trender. Är det studenternas fel? Eller är upplägget med kursvärderingar felaktigt utformat?

Visionen är att kursvärderingarna ska ha en svarsfrekvens motsvarande 100 % från kursdeltagarna. Dock landar en hög majoritet av kurser på en svarsfrekvens under 50 % varje termin. Tittar vi närmare på några av de större kurserna, som anordnas vid Örebro universitet, ser det ut såhär:

  • Kriminologi 1 (Hösttermin 2018) hade en svarsfrekvens på 34,2 % (38 stycken).
  • Företagsekonomi, Företagets affärer och styrning, grundkurs (Vårterminen 2019) hade en svarsfrekvens på 33,3 % (27 stycken).
  • Företagsekonomi, grundkurs (Vårterminen 2019) hade en svarsfrekvens på 17,6 % (19 stycken).
  • Algebra och analys för högskoleingenjörer (Höstterminen 2018) hade en svarsfrekvens på 14,8 % (30 stycken).
  • Rättens grunder (Höstterminen 2018) hade en svarsfrekvens på 40 % (54 stycken).

Det bör vara av Örebro universitets intresse att utveckla kvaliteten på utbildningar som erbjuds. Det är däremot inte hållbart när studenters enda sätt att ge åsikter på utbildningen, inte ger någon effekt på grund av låg svarsfrekvens.

Vi lever i ett samhälle där modellen “vinst – vinst” är verklighet och idag finns det ingen vinning för studenter i att svara på kursvärderingar. Självklart kan det låta absurt eftersom det handlar om utvecklingen av studentens utbildning – men är det verkligen absurt? Det för ingen fördel för studenter att bidra. Det ger inte ens karmapoäng som vid välgörenhet. Vill Örebro universitet utvecklas, vara framåtsträvande och attraktivt för potentiella studenter bör det ligga i deras intresse att erbjuda en utbildning som hela tiden utvecklas.

Örebro studentkårs förslag är:

  • Göra det möjligt för studenter att få återkoppling på deras åsikter.
  • Säkerställa att alla studenter i alla utbildningar skriver kursvärderingen i början av introduktionsföreläsning efter examinerad delkurs.

Det första förslaget handlar om att studenter efter avslutad kurs får en återkoppling vid nästkommande terminsstart på hur resonemanget kring åsikterna har gått och vilket resultat de har gett. Det är en vinst för studenterna eftersom de får veta att de kan påverka kvalitén på utbildningen. Idag får studenterna endast en återkoppling av åsikter från föregående kursdeltagare, åsikter som de inte har möjlighet att påverka eftersom ändringar redan är gjorda. Det andra förslaget innebär en lättare möjlighet för studenter att påverka utbildningen om kursvärderingen genomförs direkt efter varje delkurs. Studenterna kommer lättare komma ihåg vad de har läst och vart deras åsikter ligger.

Dessa förslag kommer med största sannolikhet att göra det lättare för studenterna att lita på att Örebro universitet har tagit deras åsikter i beaktning vid ändringar. Det finns utan tvivel andra tillvägagångssätt att höja svarsfrekvensen på, som att exempelvis införa det som 1 högskolepoäng för varje skriven kursvärdering, men vi behöver nog inte gå så långt.

 

Örebro studentkår

Nicolaie Kattah, vice ordförande med utbildningspolitiskt ansvar

Abdirizak Yusuf Muhamed, ordförande

 

Referenser:

Högskoleförordning (1993:100)

 

Vill du replikera på debattartikeln? Skicka då ett mail till chefredaktor@losnummer.se!

Dela artikeln:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Coronaläget: Undviker Örebrostudenterna att besöka campus?

12 mars, 2020, 13:22 Granskning, Universitetet, Lämna en kommentar

Det finns inget samtalsämne i världen som det pratas om mer än coronaviruset just nu. Men hur ställer sig Örebrostudenterna…


Coronaåtgärder: Möjligheter för undervisning på distans undersöks

12 mars, 2020, 09:20 Universitetet, Lämna en kommentar

Örebro universitet meddelar på sin hemsida att nya åtgärder och restriktioner införs med start idag torsdag (12 mars). Åtgärderna är…


Reportage: En möjlighet för studenter

5 mars, 2020, 11:50 Efter studierna, Granskning, Maxa studierna, Universitetet, Lämna en kommentar

För den som vill jobba extra under studietiden finns Studentuppdrag som är en del av Örebro universitet. Lösnummer har fått…


Rapport: Snabbt fullmäktigemöte präglades av rutinärenden

4 mars, 2020, 11:01 Granskning, Örebro studentkår, Lämna en kommentar

Vårterminens första och verksamhetsårets totalt tredje fullmäktigemöte ägde igår kväll rum i Teknikhuset. Örebro studentkårs högst beslutade organ gick dock…


#TBT: Campus kring millennieskiftet

13 februari, 2020, 10:59 Föreningsliv, Örebro studentkår, Universitetet, En kommentar

För dig som går på Örebro universitet idag kanske allt runtomkring dig börjar bli vardag. Pluggplatserna ser ut på ett visst sätt,…


Krönika – Sofia Lund: ”Tack till Lösnummer”

30 januari, 2020, 12:09 Maxa studierna, Resa, Universitetet Lämna en kommentar

Väskorna är packade och det är inte utan separationsångest jag lämnar allt det här bakom mig. Min tid på Örebro…


Debatt: ”Kursvärdering – ett icke fungerande system”

29 januari, 2020, 11:45 Åsikt, Örebro studentkår, Universitetet Lämna en kommentar

Följande text är en debattartikel och åsikterna är skribenternas, inte Lösnummers. Lösnummer är religiöst, fackligt och partipolitiskt obundna och ska…


KRÖNIKA: ”Studentinflytande, topp eller flopp?”

14 januari, 2020, 11:53 Krönika, Örebro studentkår, Universitetet, Lämna en kommentar

Hur många känner till studentinflytandet vid Örebro universitet? Hur många vet vad studentinflytande innebär? Hur många vet att studentinflytande regleras…


NOTIS: Inbrott hos Lösnummer

8 januari, 2020, 11:37 Universitetet, Lämna en kommentar

Tidigt på söndagsmorgonen konstaterades det att ett inbrott begåtts i Kårhuset, i den del där Örebro studentkår har sin verksamhet….


Rapport: Sent inkommen motion diskuterades längst

11 december, 2019, 12:10 Örebro studentkår, Lämna en kommentar

Under tisdagen anordnades Örebro studentkårs andra fullmäktigemöte (FUM) för terminen. Mötet kom helt och hållet att handla om interna frågor…



Instagram