Debatt: Jag är aldrig tillräckligt kvalificerad för att bli juristlärare vid Örebro universitet

8 september, 2020, 11:01 Debatt, Universitetet, Lämna en kommentar

Följande text är en debattartikel och åsikterna är skribentens, inte Lösnummers. Lösnummer är religiöst, fackligt och partipolitiskt obundna och ska bland annat verka som ett forum för debatt kring Örebro universitet och Örebro studentkår.

Allt sedan 2009 har jag alltid sökt en tjänst som lektor eller adjunkt i rättsvetenskap vid Örebro universitet, institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete. Bland annat har jag uppgett att jag är notariemeriterad och docent i offentlig rätt samt har undervisat upp till bortåt 4000 klocktimmar och deltagit i en mängd högskolepedagogiska kurser. Universitetet har alltid avslagit min ansökan av olika skäl. Ett är att min forskningsprofil anses vara alltför smal. Ett annat är att jag inte är i början av min akademiska karriär. Ett tredje är att rekryteringen är avbruten p.g.a. förändrad bemanningsstyrka. Efter att ha begärt närmare uppgifter misstänker jag att det kan bero på att universitetet använder dessa skäl som täckmantel för att inte anställa mig p.g.a. funktionsnedsättning (dövhet).

Det har resulterat i att jag har överklagat beslutet hos Överklagandenämnden för högskolan eller bett mitt fack SULF att begära överläggning med universitetet. Dock har jag aldrig nått en framgång. Visserligen får universitetet inte diskriminera mig p.g.a. funktionsnedsättning men nämnden och facket bedömer att det inte är styrkt. Problemet är att universitetet åtnjuter akademisk frihet och integritet.

Vad som är svårförklarligt är att universitetets agerande inte står i överensstämmelse med dess aktiva arbete med att främja lika rättigheter för lärare. Det kan vara att universitetets utlysta annonstext erinrar om att de arbetar med att främja akademisk mångfald. Vidare kan det vara att universitetet erbjuder sina läraranställda högskolepedagogiska kurser som syftar till att dels främja tillgänglig högskoleutbildning för alla studerande oberoende av funktionsnedsättning – principen om universellt lärande – dels säkerställa att hela verksamheten är inriktad på att tillgodose FN:s agenda 2030 om social hållbarhet i utbildning.

Frågan om universitetets valda strategi att inte anställa mig som lärare ligger i studenternas intresse kan diskuteras. Örebro universitet är förlagt i Örebro kommun som har utropat sig till Europas teckenspråkshuvudstad. Det beror på att kommunen är värd för riksgymnasieutbildningen för döva och hörselskadade samt att den har Europas största tolkcentral. Kan en döv juristlärare underlätta för hörande studenter att veta hur de bör förhålla sig till döva och övriga utsatta grupper på ett professionellt sätt? Kan en döv juristlärare vara ett gott föredöme för studenterna att de kan övervinna sina akademiska hinder om de är tillräckligt motiverade? Kan en döv juristlärare ha de erfarenheter som underlättar för studenterna att tänka utanför givna referensramar genom att olika perspektiv bryts och utmanas?

Om studenterna anser att det är relevant att lärarkåren är mångfaldig har de enligt högskolelagen rätt att utöva inflytande över universitetets verksamhet. Det kan vara att kräva att rekryteringsprocessen alltid är transparent. Vidare kan det vara att framföra synpunkter på alla anställningsbeslut. Dessutom kan det vara ifrågasätta om rekryterare har kompetens att främja akademisk mångfald. Dock visar den amerikanska erfarenheten att det inte räcker utan det kan vara nödvändigt med kraftfulla åtgärder. Exempelvis stängde döva studenter världens enda universitet för döva genom protest och demonstration en vecka. De kunde inte acceptera att universitetsledningen utsåg en hörande kandidat som inte kunde amerikanskt teckenspråk till rektor med motivering att hon hade försteg vad gäller administrativ erfarenhet i förhållande till två döva kandidater. Kampen blev framgångsrik så universitetet fick en döv rektor för första gången i historian. En parallell kan dras med att svarta bedömer att demonstration är nödvändig för att den amerikanska poliskåren inte ska diskriminera svarta (Black Lives Matter-rörelsen).

Sammanfattningsvis anser jag att Örebro universitet, särskilt institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete, måste reflektera över hur deras rekryteringsprocess kan främja akademisk mångfald utan att göra avkall från att bedriva en högkvalitativ verksamhet i enlighet med högskolelagen. Annars riskerar universitetets lärarsammansättning aldrig att återspegla samhället i övrigt. Det strider nämligen mot universitetets demokratiska uppdrag att vara ett öppet lärosäte för alla kompetenta oavsett grupptillhörighet. För att påskynda denna process räcker det inte att jag påtalar problemet utan att jag behöver stöd från studenter, politiker och övriga aktörer. Det berör inte enbart mig personligen utan att det ligger i allmänhetens intresse att all högskoleverksamhet som är skattefinansierad, bedrivs på ett rationellt och etiskt godtagbart sätt.


Richard Sahlin

Vill du svara på debattartikeln? Skicka då din replik till chefredaktor@losnummer.se!

MEDICINSKA FÖRENINGEN ÖREBRO NEKAS KÅRSTATUS

5 maj, 2022, 10:54 Intervju, Örebro studentkår, Lämna en kommentar

Under den 27 april samlades universitetsstyrelsen för att besluta om vem som ska ges kårstatus och få representera studenterna på…


KRÖNIKA: SPRING MEN STÅ STILL

4 maj, 2022, 15:58 Krönika, Lämna en kommentar

“Vi har bara ett liv” och “man får energi av att vara med dem man tycker om” går på repeat…


PARTIDEBATT: VI HAR INTE LYCKATS MED BOSTADSPOLITIKEN – STUDENTER HAR TVINGATS TÄLTA

26 april, 2022, 13:31 Intervju, Lämna en kommentar

Hos moderatorn finns frågor rörande studentbostäder, psykisk ohälsa, och transport – på kårhusets scen debatterar kommunpolitikerna bara några månader innan…


STUDENTENS ORO ÖVER KRIGET I UKRAINA – ”JAG HAR MITT PASS NÄRA TILL HANDS”

25 april, 2022, 14:03 Intervju, Lämna en kommentar

Apple stoppar försäljning i Ryssland, så gör även Volvo cars, den kinesiska storbankenAIIB, och den finska chokladjätten Fazer. När Ryssland…


NYSTARTAD STUDIEENHET PÅ FONTÄNHUSET- FÖR DIG SOM BEHÖVER ETT SAMMANHANG

21 april, 2022, 11:32 Intervju, Lämna en kommentar

En plats för dig med psykisk ohälsa eller risk för psykisk ohälsa. En plats som ger dig struktur och sammanhang….


REPORTAGE: ÖREBROSPEXARARNA LEVERERAR EFTERLÄNGTAD FÖRESTÄLLNING

19 april, 2022, 12:05 Reportage, Lämna en kommentar

Efter ett uppehåll på över ett år till följd av coronapandemin så har Örebrospexarna återvänt med en ny föreställning. Premiären…


EFTER INBROTT I STUDENTLÄGENHETEN: ”JAG TROR INTE ATT JAG NÅGONSIN KOMMER MÅ BRA DÄR IGEN”

5 april, 2022, 10:35 Boende, Intervju, Reportage, Lämna en kommentar

Den 23e februari 2022 fylldes facebookgruppen ”Vi på Tybblegatan” med orosfyllda och upprörda inlägg. Under natten hade någon eller några obehöriga…


HEARING, KÅRVAL 22/23- BRIST PÅ SÖKANDE TILL STUDENTKÅRENS POSTER

31 mars, 2022, 10:24 Intervju, Örebro studentkår, Lämna en kommentar

I tisdags fick de som kandiderar till heltidsarvoderade poster under verksamhetsåret 2022/2023 ställa sig på scen i den traditionsenliga Hearingen….


ÖREBROS EGNA INNOVATIONSARENA- MED FOKUS PÅ STUDENTERS ENTREPENÖRSKAP

29 mars, 2022, 14:12 Intervju, Universitetet Lämna en kommentar

För att främja innovation och entreprenörskap hos Örebrostudenterna kom det från rektorshåll ett önskemål om att upprätta en innovationsarena på…


KRÖNIKA: Coming to Sweden for one semester

24 mars, 2022, 14:10 International, Krönika, Lämna en kommentar

Before I even got in university, I knew I wanted to do my Erasmus semester abroad – still didn’t know…