Åsikt: Utbildningskvalitet – även studenternas ansvar

19 februari, 2018, 16:35 Debatt, Maxa studierna, Örebro studentkår, Universitetet Lämna en kommentar

ÅSIKT – Skicka in ett debattsvar!


Nåja, vad är väl en lärares undervisning i klassrummet… Den kan vara dötrist och långtråkig eller alldeles… alldeles underbar!

Nyligen skedde utdelningen av Pedagogiska priset och vi fick glädjande nyheter att dela med oss av: hela 241 studenter nominerade lärare från våra olika institutioner. Det visar på att det verkligen finns bra lärare i våra föreläsningssalar, klassrum, kök och labb.

Pedagogiska priset är den gång under året då lärare blir uppmärksammade och två av dessa blir hyllade inför studenter, kollegor och universitetsledning. De lärare som anses ha allra bäst pedagogisk förmåga, kommunikation med sina studenter, passion för sin undervisning och ett kritiskt förhållningssätt blir, genom Pedagogiska priset, belönade för det.

Tyvärr är det ett faktum att dessa kompetenser endast är en saga i många föreläsningssalar – men ska vi bara acceptera oskickliga lärare med bristande kompetens, utan pedagogisk förmåga och som helst av allt bara skulle vilja gå därifrån? Ska vi stanna hemma från föreläsningar och bara läsa PowerPointen som läggs upp på Blackboard, eller ska vi gå på föreläsningen som är planerad för vår skull, lära oss något mer än det som står i böckerna och blir mer engagerade i ämnet som berör våra framtida yrken?

Utbildningen ska hålla hög kvalitet, det är vår rätt. Universitetet arbetar med att kvalitetssäkra undervisningen, stöttar med kompetensutveckling och ökar pedagogiska incitament, men hur ser verkligheten i föreläsningssalarna egentligen ut? Hur kan en kvalitetssäkra all undervisning? Måste studenter ha turen med sig i frågan om huruvida de får en engagerad och skicklig lärare? Kommer andra studenter från andra lärosäten, eller som haft andra lärare, vara skickligare i vissa situationer i arbetslivet på grund av detta?

Okej, så universitetet har ett lagstiftat ansvar för dessa frågor, men vi behöver fundera på vad vi studenter kan göra istället för att bara acceptera opedagogiska lärare, gå ifrån föreläsningen under rasten eller helt strunta i den viktiga lärarledda tiden.

Kommunicera– prata med kurskamrater om de också känner som du gör. Prata med läraren, men på ett konstruktivt och bra sätt, utan personliga påhopp. Förhoppningsvis möter hen dig med förståelse och förbättring. Prata med kursansvarig, programansvarig eller enhetschef.

Prata med din kårsektions utbildningsbevakare – du vet väl att alla kårsektioner har en utbildningsbevakare som arbetar för att utbildningen ska bli så bra som möjligt? Ta kontakt med dem och framför era åsikter. De i sin tur kan koppla in mig, vice ordförande med utbildningspolitiskt ansvar, eller Örebro studentkårs student- och doktorandombud Albina Hoti. Henne kan du även kontakta på egen hand.

Använd kursutvärderingar – dessa mail som kommer i slutet av varje termin, är de väldigt onödiga eller väldigt värdefulla? Om du tar ditt ansvar och din rätt att använda dem så är de ett bra verktyg för kvalitetsförbättring och att utöva studentinflytande. För fram åsikter på ett konstruktivt vis, förklara vad du anser behöver förbättras men även det som är bra, utan att göra personliga påhopp. Universitetet, tillsammans med Örebro studentkår, gör dessutom en renovering av kursutvärderingarna för att de ska bli ännu bättre och lyfta fler relevanta frågor för studenterna. Jag arbetar från studentkåren och ser till att våra och studenternas åsikter inkluderas i arbetet för att frågorna ska lyfta olika typer av perspektiv som studenterna kan uppleva under kursens gång.

Engagera dig– en kan klaga, men en kan även göra en stark insats för sig själv och för andra studenter. Sök till att bli studentrepresentant under det just nu pågående Kårvalet eller via din kårsektion, ställ upp i val för en styrelsepost och inte minst – gå på kårsektionsmöten och se till att lyfta dina åsikter då tillfällen ges.


Så, nu tar vi ansvar över vår utbildning och gör det bästa av vår studietid – tillsammans!

Lizette Johansson
Vice ordförande med utbildningspolitiskt ansvar, Örebro studentkår

Dela artikeln:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

FUM-rapport: Dåtid och framtid, minusresultat och kårhusförändringar under vems ansvar?

24 februari, 2021, 11:09 FUM-rapport, Örebro studentkår, Lämna en kommentar

Terminens tredje fullmäktigemöte genomfördes igår tisdag. Mötet hade ett högt tempo men flera viktiga beslut hann tas på den dryga…


“SAKUPPLYSNING!” | Avsnitt 3 – Hur försöker man rädda kårhuset från konkurs?

22 februari, 2021, 10:49 Örebro studentkår, Lämna en kommentar

Lösnummer släpper idag det tredje avsnittet av “Sakupplysning!” – ett studioprogram inriktat på Örebro studentkårs fullmäktigemöten. Mötena kallas ibland för…


Kårsektion trängdes på fest – la själva upp på Instagram

11 februari, 2021, 10:31 Örebro studentkår, Lämna en kommentar

I helgen avslutades Örebro studentkårs första digitala introduktion. Studentkårens interna restriktioner satte stopp för fler än två personer att träffas…


Distansplugg hela våren

2 februari, 2021, 18:26 Universitetet, Lämna en kommentar

Föga oväntat kom idag beslutet att distansundervisningen på Örebro universitet fortsätter hela vårterminen. Coronasituationen gör att det i nuläget inte…


Studentguiden VT21 är här!

27 januari, 2021, 11:04 Örebro studentkår, Lämna en kommentar

De senaste veckorna har vi i Lösnummer arbetat hårt med att sammanställa den Studentguide vi ger ut i samband med…


“Bästa julklappen man kunde få!”

17 december, 2020, 10:37 Örebro studentkår, Universitetet, Lämna en kommentar

Pedagogiska priset 2020 är utdelat. När lärarna Joakim Petersson och Annika Göran Rodell anslöt till ett Zoom-möte på onsdagsmorgonen trodde…


FUM-rapport: Många frågor kring skriftliga rapporter, ett konkurshotat kårhus men ett bra samtalsklimat

16 december, 2020, 13:24 FUM-rapport, Örebro studentkår, Lämna en kommentar

Det andra fullmäktigemötet för terminen kan ha varit rekordkort. Men Örebro studentkårs högst beslutande organ hann ändå med att ta…


Mer än hälften missnöjda med lärarnas feedback

16 december, 2020, 10:58 Granskning, Universitetet, Lämna en kommentar

Något de flesta studenter förmodligen är allt för bekanta med är stressen som upplevs innan en tenta. Hur oron känns…


“Sakupplysning!” | Avsnitt 2: Hur fördelas mandaten i FUM?

14 december, 2020, 11:12 Örebro studentkår, Lämna en kommentar

Lösnummer släpper idag det andra avsnittet av “Sakupplysning!” – ett studioprogram inriktat på Örebro studentkårs fullmäktigemöten. Mötena kallas ibland för…


Vårens intro blir digitalt

11 december, 2020, 11:18 Örebro studentkår, Lämna en kommentar

HT20 var terminen då Örebro studentkår fick ställa in introduktionen som en följd av coronapandemin. För de nystudenter som börjar…